Jumaat, 10 Oktober 2014

Melangkah kaki ke Negara Singapura

2014 dapat jugak kami suami isteri melangkah ke negara org...
SINGAPURA

BABAK PERTAMA
Langkah pertama kami bermula dari Ipoh untuk ke singapura ..
Aku beli tiket bus dekat Sri Maju ... bile aku survey.. yer ade bnyk bus ke JB #ade grassland / starmart / 88 / yoyo / s&s international ( eh banyak lah) pegi aje kr area sri maju kat pekan lama tu.. tak pon ke terminal Amanjaya!!

Aku ambik tiket pukul 10.00 malam sri maju SVip RM65.00  terus sampai ke terminal Larkin.JB -bus akan berehat d Gemas dlm stgh jam .. then kite sampai d Larkin pukul 5 pagi...

Sampai d terminal... merabak jugak mate .. mamai mencari  teksi ke ape ke... last2 ambil keputusan.. ambik teksi.. simpan beg d hotel (tak leh check in awal pon) !! OH aku stay d Tune Hotel!!! Best... bab hotel kite sembang lain plak...

So selamat bab pertama dari Ipoh ke JB.....

BAB KEDUA

Memandangkan mmg plan dlm kepala nak meredah negara org... kami nekad teruskan perjalanan ke Singapura secara sdn bhd... (cara backpakers)

Bagi yg tercari2 cara nak redah negara singapura.. mai aku share.. same mcm time aku mencari info tuk meredah... mmg aku berterima kasih buat bloggers2 yg rajin menaip... aku selamat pergi dan pulang berbekalkan info kalian...

Kali ni pengalaman aku...

Seawal 6.30 pagi aku dan suami ke imegresen... aku pegi time bekerja... mmg menempah laaa.. aku jadi same naik berkejaran dgn pekerja2 dr johor... tp kelebihan yg aku dpt.. bnyk saudara2 johor yg sudi bg tunjuk ajar... siap jd tourguide lg...diaorg berlari aku pon berlari... lepas serah paspirt d imegresen malaysia.. turun ke tingkat bawah.. kat terminal bus nie... amvik je mane2 bus awam yg ade gambar2 smiley.. warna kuning... kalau d singapore budget nak pakai MRT aje korang cari bus CW1 ... bus ni akan bwk korang ke Kranji MRT... jgn risau naik bus mane 1 pon (pastikan bus Causelink) bayar je Rm1.50 ... duduk diam2 dlm bus.. (kalau dpt duduk laaa.. hehe )
bus akan bergerak menyeberangi tambak johor...

Then d imegresen singapura .... bile semua merodok turun.... korang pon turun laaa... naik ke imegresen singapura... d situ.. bg pelawat pertama kali.. pegi cari kotak yg berisi kat putih.. haaa kat situ korang kene laa isi borang tu... soalan umum.. isi nama.. lahir mane.. dok mane... ic... nak ke mane... dh selesai... g beratur ..  bg sekali kat putih tu... then selesai.. turun ke terminal  bus bawah.... haa sini hati2 sikit... bukak mata terang2...

Time nie kalau tak tau tanyer org... ckp nak kemane... kate nak ke Kranji korang kene stay d line CW1 .... dr situ stay je sampai giliran naik bus!!! 

Then dok dlm bus sampai dia berhenti d Kranji MRT...
Bunyi mudahkan... tp makan mase kalau time weekday... aku siap sembang n kenalan ngan sorang gurl nie.. Alhamdulillah Tuhan temukan aku dgn seorg amat peramah siap sudi teman n ajar kiteorg walhal dia sendiri sedang berkejaran nak ke tempat kerja.. dia kate... dia dah merasa terpinga2 tanpa tujuan mase dia first time ke singapura 3 tahun lepas...
tq TiTa (name gurl tu)

** gambar dlm bus / imegresen mmg tak sempat nak snap... berkejaran...

BAB KETIGA
Sesampai kite d Kranji   MRT ... beli lah EZLink .. 12 sg dolardlm ade 7 dolar. (Fungsi mcm touch n go ) mudah laa nak ke mane pon... tujuan utama aku.. Merlion dekat Reaffels Place ... memandangkan aku naik dr Kranji... haa duduk laa dlm tu 45minit nak sampai ke tujuan aku tu... ok laa.. dpt bnyk pemandangan... tgk life diaorg nak g keje... duduk kalau dpt tempat laa kan...kalau tidak.. berdiri aje laa jemah oiii... hehhe

Alhamdulillah sampai laa ke stesen yg d nanti kan... pastu haa menapak laaa yerr adik2 ... tp luas pemandangan kat negara org... cara mudah... korang keluar dr mrt tu... cari lah bnk cimb pastu bank hsbc pastu cr maybank... haa jumpe lah merlion tu... tak nampak dr atas jalan raya pon... cume nampak yg banggunan kapal tu... haa dekat lah tu.. akhirnyer...  aku bejaya meredah ke lokasi pertama.. MERLION SINGAPURA... (merlion ialah.. mermaid lion) alaaa singa yg pancut air tu....

Haaaaa itu br 1 tempat... next kite g shopping dgn keadaan budget!!! jom!!!!

(Bergambarlah korang sampai lebam!!! Bukan senang nak mai negara org oiiii)

P/s : korang beli siap2 tiket bus dr JB balik IPOH yer... kalau nak beli dr Ipoh.. hanya bus S&S International d Terminal Amanjaya sahaja yg ade... kaunter A5.... lg satu d sri maju... lain tak yah laa pusing2 cr.. mmg tak ade.. sbb aku dah buatkan tuk korang...

Harga s&s lagi murah.. rm53 sahaja..  seorang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan